همکاری نگران کننده اپل و سامسونگ

در ماه آگوست سال گذشته، مدیر عامل شرکت اپل، تیم کوک، تصمیم گرفت که دشمنی‌ها را کنار گذاشته و برای جلوگیری از خونریزی و ادامه کشمکش‌ها با سامسونگ پیش‌قدم شود. این دو شرکت بارها و بارها به جرم نقض پتنت، یکدیگر را به دادگاه کشانده‌اند و نام خود را در خبرها قرار داده‌اند اما حالا […]

در ماه آگوست سال گذشته، مدیر عامل شرکت اپل، تیم کوک، تصمیم گرفت که دشمنی‌ها را کنار گذاشته و برای جلوگیری از خونریزی و ادامه کشمکش‌ها با سامسونگ پیش‌قدم شود. این دو شرکت بارها و بارها به جرم نقض پتنت، یکدیگر را به دادگاه کشانده‌اند و نام خود را در خبرها قرار داده‌اند اما حالا هر دو شرکت دست در دست یکدیگر گذاشته و قصد دارند برخی از قطعات الکترونیکی را با همکاری هم بسازند و از این طریق تنش و درگیری را دور نمایند.

booja

بنا به گزارش بلومبرگ، بدنبال این همکاری، سامسونگ مسئول تهیه بخش عظیمی از چیپست‌های A9 اپل شده که قرار است در نسل آینده آیفون به کار گرفته شوند. البته تا کنون گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد ساخت این چیپست‌ها انتشار پیدا کرده است، برخی گفته‌اند که قطعا TSMC آنها را می‌سازد و برخی دیگر سامسونگ را به عنوان سازنده این قطعات معرفی نموده‌اند.

به گفته مینگ چی‌کو، یکی از تحلیلگران موسسه KGI Securites، شرکت TSMC حدود ۳۰ درصد از این تراشه‌ها را تولید نموده و سهم آن با سامسونگ برابر خواهد بود. سال گذشته، به خاطر تنش‌هایی که میان سامسونگ و اپل وجود داشت، اپل فرایند تولید کل این قطعات را به TSMC محول کرد. شرکت دیگری که در گزارش بلومبرگ به آن اشاره شده، Global Foundaries است که وظیفه تولید ۳۰ درصد از این تراشه‌ها را بر عهده داشته که این میزان از ۵۰ درصد مورد نیاز بسیار کمتر است.

براساس گزارشات، فروش قطعات سامسونگ در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ به سبب افزایش همکاری با اپل افزایش یافته و موجب شده تا این شرکت کره‌ای در مورد آینده کسب‌وکار خود و همچنین بهبود ظرفیت تولید چیپست‌هایش ابراز امیدواری نماید. TSMC نیز اعلام نموده است که هزینه‌های خود را کاهش خواهد داد.

“SanDisk” یکی دیگر از شرکت‌هایی است که همکاری اپل و سامسونگ به ضرر وی تمام می‌شود. این شرکت برای دستگاه‌های آیفون و آیپد چیپست تولید می‌کند در حالی که زمانی ‌اپل بزرگ‌ترین مشتری این شرکت به حساب می‌آمد و ۱۹ درصد از درآمدهای وی را تامین می‌کرد، اما ظاهرا دوران خوش برای SanDisk به پایان رسیده و دیگر تکرار نخواهد شد. در ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۵، SanDisk اعلام نمود که به دنبال از دست دادن مشتریان سابق خود در بخش چیپست، پیش‌بینی می‌کند که فروش سال جاری شرکتش به مراتب پایین‌تر از میزان تخمین زده و مورد انتظار باشد و بدون شک اپل یکی از این مشتریان بوده است.

بالا رفتن میزان فروش چیپست‌های سامسونگ در بهترین زمان ممکن رخ می‌دهد. همانطور که می‌دانید سال ۲۰۱۴ سال چندان خوبی برای این شرکت کره‌ای در بازار موبایل نبود و سود ۷۵ درصدی آن در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۴ در سه ماه پایانی همان سال به ۳۷ درصد تنزل پیدا کرد. در عین حال، ۲۰ درصد سود این شرکت حاصل از تولید چیپست در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ به میزان ۵۵ درصد در همان تاریخ سال بعد رسید و پس از آن، سود این شرکت در بخش چیپست از درآمدهایش در بازار موبایل فراتر رفت.

هرچند احتمال می‌رود این مسئله با عرضه پرچمداران امسال یعنی گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج تغییر یابد با این وجود باز هم تغییری در این موضوع که سود سامسونگ در حوزه نیمه رسانا در حال افزایش است به وجود نمی‌آید. سامسونگ و اپل، به طور مشترک، ۴۰ درصد از بازار اسمارت‌فون دنیا را در اختیار دارند و حالا با روی آوردن اپل به استفاده از چیپست‌های غول کره‌ای و همچنین ترجیح سامسونگ به استفاده از چیپست‌های خود در پرچمدارانش، چنین پیش‌بینی می‌شود که روزهای خوبی در انتظار دیگر تولیدکنندگان چیپست نباشد. سازندگانی که زمانی کسب‌وکار آن‌ها بسته به خرید سامسونگ و اپل بود. شاید بهتر باشد در کنار نام شرکت‌هایی چون TSMC و Sandisk نام کوالکام را هم به این لیست اضافه نمائیم.

نکته جالب‌تر اینکه، کوالکام زمانی برای تولید چیپست‌های خود از تأسیسات TSMC استفاده می‌کرد و حالا باید برای ساخت اسنپ‌دراگون ۸۱۰، به سامسونگ و فناوری ۱۴ نانومتری FinFET آن متکی باشد. سامسونگ با استفاده از تکنیک پیشرفته خود در تولید چیپست، قادر است محصولات باکیفیت‌تری را ساخته و جایگاه نخست بازار را از آن خود نماید و قطعا این می‌تواند یکی از دلایل اصلی روی آوردن اپل به این شرکت و روی برگرداندن از TSMC باشد.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال